A mai mesélés minden szempontból elvitte a pálmát. Legalábbis ami a Halloween műfaját illeti.
Ma ismét a kis ötödikeseimmel volt találkozóm a könyvtárban; ha még emlékeztek rá, múlt héten beígértem nekik a Golden Arm című szörnyű mesét, és egy hétig törtem rajta az agyam, hogyan fogok kibújni alóla. Valami különös, mélyen gyökerező ellenszenvvel viseltetek a jump tale műfaja iránt, ráadásul elvből nem szeretek olyasmit mesélni, amit tízből kilenc gyerek eleve ismer. Még azt a kevés meglepetést is elrontja, ami a mese lényege.
Így aztán úgy döntöttem, keresek egy olyan mesét, ami elég hasonló a Golden Arm-hoz ahhoz, hogy megússzam vele a dolgot. A választásom A múmia keze című remek kis szösszenetre esett (és mondja még valaki, hogy a Rettentő Töri sorozatból nem lehet tanulni...) A történet a kísértetmesék és a városi legendák népszerű keresztmetszetében helyezkedik el; elvileg megtörtént eset egy "régészről", aki egy múmia-kezet kap ajándékba, és ez jól is van egészen addig, amíg a tulajdonos kísértete el nem jön érte egy Halloween éjszakán... felnőtt szemmel mulatságos kis sztori, és szép nagy háttere van a régészet és egyiptológia sötét múltjában...
Nos, a történetet azzal kezdtem, hogy végzettségemre nézve régész vagyok, ami természetesen a kölykök szemében a legkúlabb dolog a világon. Itt aztán rögtön kezdetét is vette az Oktatás (mert ugye nem lehet csak úgy vaktában szórakoztatni a gyerekeket, mindenbe kell valami nevelési célzat), és elbeszélgettünk arról, mit is csinál egy régész. Ekkor persze tudni akarták, mi volt a legfurább dolog, amit valaha találtunk; végül ott kötöttünk ki, hogyan lehet a lány és a fiú csontvázat megkülönböztetni. Halál büszke voltam arra, mennyit tanultak a kölykök, és még el sem kezdődött a mese.
Végül aztán csak eljutottunk valahogy Egyiptomig. Itt megint meg kellett állni, hogy megbeszéljük, miből lesz a múmia, és miért (ez a rész különösen fontos a történet szempontjából). Szerencsére itt már rendelkeztek a gyerekek némi háttértudással, amin nem is csodálkoztam nagyon; szépen haladtunk tovább az egyre hátborzongatóbb részletek felé. Felnőtt fejjel a történet kiszámítható és nem különösebben ijesztő; de még emlékszem rá, kisebb koromban milyen félelmetes volt, és úgy tűnt, ez a csoport is komolyan vette a dolgot. Ugrasztás nem történt; helyette eljutottunk valahogy Tutankhamon sírjáig meg a Fáraó Átkáig, és mivel egyikről se hallottak még, további Oktatás, és néhány vérfagyasztó mendemonda következett. Az egyik fiú itt azt akarta tudni, kirabolta-e valaki a piramisokat; ötödikesekkel beszélgetni sírrablásról, nincs is annál jobb móka.
A történet végeztével újabbat követeltek ("de legyen nagyon, igazán nagyon ijesztő!"); itt jött el az első kedvenc pillanatom. Kórusban követelték, hogy meséljem el Bloody Mary történetét; mivel hirtelenjében nem tudtam kibogozni, hogy a történelmi személyre, az italra vagy a kísértetre gondolnak-e, azt mondtam, nem ismerem a történetet. Erre huszonöt ötödikes kiabálta kórusban, hogy "MAKE IT UP!!!" ("Akkor találd ki!") Ennyit a hagyományos történetekről. A gyerekek tudják, mi a lényeg.
Mivel még akadt idő egy rövidebb vérfagyasztásra, elkezdtem nekik mesélni az Ellopott Kereszt történetét, amit számtalanszor hallottam a nagyapámtól. Remek sztori, ez sem ráugrós, és a világon mindenki ismeri, de úgy indul, mint egy családi történet, és elég ijesztő is, ha jól csinálja az ember.
Nos. Sikerült szépen, hosszadalmasan és hihetően felvezetnem a történetet, egészen odáig, hogy a fiatalember visszavitte a temetőbe az ellopott keresztet; épp ott tartottam, sejtelmesen suttogva, hogy valami belekapaszkodott a kovácsinas kötényébe, és nem engedte felállni, és szinte érezte, ahogy hideg kezek húzzák lefelé a sírba...
... amikor megszólalt a tűzriadó.
Én még így nem hallottam gyerekeket kórusban sikítani. Kintről azt hihette volna bárki, hogy baltával estem nekik. Leestek a székekről; egymás nyakába ugrottak; végül aztán egy emberként tódultak ki a könyvtárból, továbbra is sikoltozva. Én a nevetéstől levegő után kapkodva követtem őket; tervezni sem lehetett volna ennél jobb időzítést. Az osztályok az iskola előtti gyepen gyülekeztek; ott aztán rögtön közrefogtak a gyerekek, és egymás szavába vágva akarták tudni, mi történt azután; néhányan máris fel-alá rohangáltak a többi osztály és a tanárok között, és újságolták nekik, mi történt. Mire véget ért a tűzriadó, sajnos véget ért az óra is; a történetet jövő héten kell majd befejeznem...
És a legszebb az egészben? Mindenki azt hitte, hogy direkt szerveztem így a dolgot. Mintha meg lehetne szervezni bármit ilyen tökéletesen. Egy dolog biztos: ez volt életem legsikeresebb ráugrós története... még akkor is, ha az ugrást nem én csináltam.
Akkor szerintem az is tetszett volna, amikor pár évvel ezelőtt az utolsó ítéletről szóló prédikáció közepén játszotta el a tűzjelző ugyanezt :)
VálaszTörlés