A konferenciát Kovács Marianna, a Meseszó egyik alapítója nyitotta meg, kedves és lelkes köszöntővel (ha emlékeztek, ő volt az egyik mesemondónk a második Holnemvolt Fesztiválon). Utána pedig sorra következtek a tanulságos és tudományos előadások, amik mind a mesemondás és az oktatás témájához kötődtek valamilyen formában. Agócs Gergely és Raffai Judit a Hagyományok Háza mesemondó képzéséről beszéltek; Dr. Sándor Ildikó a mesemondás helyzetéről az oktatásban. Menyhárt Krisztina azt bizonyította be egy felméréssel, hogy a gyerekek szövegértése sokkal jobb, ha csak hallott szövegre koncentrálnak, mintha mozgóképet is kapnának hozzá (ez az előadás nagyon érdekes volt, és sok számot tartalmazott).
A konferenciának része volt egy kerekasztal-beszélgetés is a pedagógusképzésről, ami élénk vitába torkollt arról, kötelező legyen-e az óvó- és tanítóképzésben egy-egy kifejezetten mesemondó kurzus. A hangsúly (és a vita) a "kötelező" szón volt, és mindenkinek volt róla karakán véleménye. Én személy szerint például úgy gondoltam, hogy ha az ELTE bölcsészkarán kötelező volt egy félév retorika és egy félév filozófia, akkor akár a mesemondás is beleférne. Hogy utána kötelező-e használni is az ismeretet, azt nem mi döntjük el; de az iskolákba meghívott mesemondók dolga sokszor sokkal egyszerűbb lenne, ha mindenkinek lenne alapvető fogalma arról, mi is az, amit mi csinálunk.
A délután előadásai főleg arról szóltak, hogy mi az, mai már ma is megvalósul az egyetemi képzésekben a mesemondás integrációjából. Hallottunk érdekes gyakorlati példákat (a debreceni egyetemről), és terveket is a jövőre nézve (a Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szakról a Károliról). Eétöprengtünk rajta, mi a gyerekirodalom, mit érdemes olvastatni a gyerekekkel, és hová fér bele a mese az olvasókönyvbe és az iskolai tantervekbe.
Végül sor került az én előadásomra is; utolsó lettem volna a sorban, de mivel a bedöntött másfél liter mézes tea ellenére is rohamosan fogyott a hangom (a büfés hölgy már sziával köszönt), a szervezők voltak olyan kedvesek és előzékenyek, hogy előbbre engedtek a programban. Az én előadásom címe "Mesehősök és szuperhősök: Hagyomány és popkultúra az oktatásban" volt. Arról beszéltem, hogyan lehet felhasználni a popkultúra megfigyelését (mit szeretnek mostanában a kölkök és miért) arra, hogy olyan népmeséket válogassunk a repertoárunkból, amik a leginkább telibe találnak a hangulatukkal, üzenetükkel, szimbólumaikkal; valamint arról is beszéltem, miért hasznos ez az oktatásban, mit tanulhatnak belőle a diákok, ha összekötik mondjuk a Marvel univerzumot a népmesékkel. Itt került egyébként a Terminátor Sarah Connor-ja is a PowerPoint-ba, arra utalva, hogy a mesemondók gyakran a "gépek" elleni harc élvonalának gondolják magukat, pedig a digitális világ nem feltétlenül az ellenségünk. Rajta kívül kerültek még be illusztrációk a Bosszúállókból (és a Cú Chulainn-utánérzésből, ami az új filmben szerepel), a Hős 6osból, és a Jack Frost - Elsa rajongótábor alkotásaiból is. Mert belefért, azért.
A sort Bajzáth Mária zárta a paloznaki Meseközpont munkásságáról szóló, szívhez szóló előadásával, és hozzá kapcsolódva Marianna mondott egy záró mesét. Szépen lekerekedett a történet.
Nagyjából százan fordulhattak meg a konferencián a nap leforgása alatt. Mindenki nagyon beszédes, kedves és barátságos volt, és a kisebb szakmai összezördülésektől eltekintve élvezetes, hasznos konferencia született a szervezők állhatatos erőfeszítéseiből. Ha jól tudom, a Meseszó honlapján az előadások összefoglalóit közzé is fogják majd tenni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése