2018. december 31., hétfő

306 fülbemászó


Vajon én vagyok az egyetlen aki zenével a fejében ébred? Amikor reggelente kinyitom a szemem, előbb-utóbb általában tudatosul bennem, hogy egy bizonyos dalt dúdolok, mintha egy rádiós ébresztőóra szólalna meg. Van, hogy a fülbemászó makacsul velem marad egész délelőtt, de ha különösen idegesítő számot sikerült felidéznem, általában meghallgatok valami mást, hogy elhessegessem. De akár tetszik, akár nem, hacsak nem hirtelen riasztanak fel legmélyebb álmomból, úgy tűnik, valamiféle személyes, beépített Spotify lista lakik a tudatalattimban.
Pontosan egy évvel ezelőtt, amikor elkezdtem bullet journal-t vezetni (ezt most hagyjuk), elhatároztam, hogy minden reggel felírom, mi szólt a fejemben ébredéskor. Tettem is ezt egy teljes éven keresztül, és ma összesítettem az adatokat. Valószínűleg senkit sem érdekel, hacsak nem hasonlóan működik az agyuk, de azért leírom:

2018 január 1. és december 31. között 306 alkalommal ébredtem úgy, hogy egy felismerhető zeneszám volt beragadva a fülembe. Havolta 21 és 28 között volt az ilyen reggelek száma, vagyis azt kell mondanom, hogy a jelenség elég következetes. A legtöbb ilyen reggelem júliusban volt (28), a legkevesebb pedig februárban és májusban (21). De igazából ez a játék nem a statisztikákról szól - hanem a zenéről.

Előre bocsátom, hogy semmiféle befolyásom nincs rá, milyen dallammal a fülemben ébredek. Előfordul, hogy olyasmi, amit előző nap hallgattam, de sokszor történik az is, hogy olyan számot dúdolgatok, amit évek óta nem hallottam, vagy eleve sohasem szerettem. Akad, hogy több napon egymás után ugyanazzal ébredek, máskor meg sokáig kell magamban dúdolgatnom, mire egyáltalán felismerem a dallamot, és be tudom azonosítani, honnan származik. A szórás meglepően nagy: 150 különböző szám szerepel az idei listámon, és míg legtöbbjük kétszer vagy háromszor is előfordult, a top 5-be az alábbiak kerültek be:

Első helyen, 12 reggellel:


Második helyen, 11 reggellel:


Szintén második helyen, 11 reggellel:


 Harmadik helyen, 10 reggelel:


És szintén harmadik helyen, 10 reggellel:


+ Személyes kedvencem, amire mindig jó kiugrani az ágyból (7 reggelen sikerült):


+ Amikor feministaként ébredek (szintén 7 reggelen):


Ha összesítve nézzük a műfajokat, kicsivel más kép alakul ki: Egész szép gyűjteményem volt Hamilton-számokból (Alexander Hamilton 10, Satisfied 7, Wait for it 5), és a Moana soundtrackből (We know the way 7, How far I'll go 6, Shiny 5, You're welcome 4), de szép számmal akadtak reneszánsz tánczenék és vonatkozó Blackmore's Night számok is (hagyományőrző táncos énem miatt). Ami pedig a lista másik végét illeti: Több reggelen volt erős WTF élményem, de azt hiszem idén a negatív csúcsot a Vad Angyal nyitózenéje vitte el - amikor kicsi voltam, nagymamám nézte vallásos rendszerességgel ezt a szappanoperát, és most előkúszott valahonnan a tudatom legmélyéről... Tessék, szenvedjetek ti is:


Azt hiszem, 2019-ben is folytatni fogom ezt a kísérletet, csak a poén kedvéért. De közben kíváncsi is vagyok: Van valakinek hasonló tapasztalata, vagy csak az én agyam rádió?...

1 megjegyzés:

  1. Most, hogy így mondod, nekem is feltűnt, hogy néha dallamokkal a fejemben ébredek. Egyszer álmomban is hallottam ismeretlen, szép dallamot, de az nagyon ritka. Nekem ez a legutóbbi: https://www.youtube.com/watch?v=a4QQ7HYYdWw&start_radio=1&list=RDMMa4QQ7HYYdWw

    VálaszTörlés