Ma reggel is sikerült korán kezdeni: hogy a fiatalok
energiáját a messzemenőkig kihasználják, reggel hétre hirdettek reggelit a
konferencia szervezői a 35 év alatt résztvevőknek (mind a kilencnek). A jó hír,
hogy a kaja ingyen volt, a rossz hír, hogy az első vödör kávé után sikerült
csak magunkhoz térni. Egyébként remek kis társaság, Terrie-n és rajtam kívül ott
volt még Rachel aki harminckét éves kora ellenére tizennyolc éve mesemondó
(korán kezdte a szakmát), egy hagyományos Appalache-i mesemondó srác, és egy
fiatalanyuka-különítmény Utah-ból. Elbeszélgettünk a mesemondás jelenéről és
jövőjéről, és a társalgás hamar vad ötletelésbe torkollt, amit csak az
szakított félbe, hogy felkeltek az elődök is, és ideje volt megnyitni a
konferenciát (a konferenciát egyébként már két napja nyitják megfele, hamarosan
elkezdhetik majd zárni is).
Nyitásként először Susan O’Halloran tartott nekünk
nagycsoportos foglalkozást annak érdekében, hogy mindenki megismerkedhessen a
mellette ülő újonnan érkezett résztvevőkkel. Én egy fickó mellett ültem, aki
most adott ki egy könyvet arról, hogyan lehet a mesemondást használni
nagyvállalatokon belül. Az ismerkedés végeztével színpadra vonult egy sor
nagyon híres mesemondó, azzal a céllal, hogy felidézzék számunkra az országos
mesemondó konferencia és fesztivál színes történetét. Mert a mesemondóknak is
megvan ám a saját mitológiája; és ha Brother Blue, Kathryn Windham, Jackie
Torrence és a többi nagy elhunyt előd istennek számít, akkor a színpadon lévő
csoport legalábbis jó úton volt a félisten státusz felé. A legtöbbjük úgy él az
én generációm fejében mint fiatal, csillogó szemű előadók a régi fesztiváli
videókon, színes hippi ruhákban és tele mesékkel. Connie Regan-Blake volt az
első, aki az elmúlt év ronda Mesemondó Központ vs. Mesemondó Szervezet vitái
ellenére végtelen tisztelettel és kedvességgel beszélt a Mesemondó Központról
(az egyértelműség kedvéért: ezt a konferenciát az NSN, a Mesemondó Szervezet
szervezte). Utána sorra színpadra lépett Beth Horner, Laura Simms, Charlotte
Blake Alston, Jim May, Dr. Sobol is, akik mind elmesélték a saját élményeiket a
mesemondás az elmúlt negyven évben lezajlott hőskoráról. Nagyon érdekes volt
azok szájából hallani, akik megélték a kezdeteket, mert az én osztályom ezeket
a történeteket már könyvekben olvasta.
A sok nosztalgia után, utolsóként
színpadra kúszott Willy Claflin is, ezúttal Maynard Jávorszarvas nélkül, és
bejelentette, hogy ő tulajdonképpen most egy hologram 2032-ből az Amerikai
Mesemondó Fesztiválról, ami épp abban az évben 18 éves, és már nem csak
amerikai, hanem egyben Intergalaktikus is. Majd előhúzott a zsebéből egy kis
mosolygó műanyag csörgőt, bemutatta, mint a szomszéd galaxis képviselőjét,
csörgött vele egy darabig a mikrofonba, majd megköszönte neki a részvételt, és
belevágott abba, hogy elmondja az elmúlt (azaz eljövendő) 18 év történetét.
Willy ugyanis nem beszél (csörög) ám a levegőbe: levédte az Amerikai Mesemondó
Fesztivál nevet és honlapot, és igenis, úgy néz ki, Jonesborough-nak
vetélytársa született. Meglátjuk, mi lesz ebből…
A nosztalgiakör után eloszlott a tömeg, mindenki mehetett
a kiválasztott kiscsoportos foglalkozására. Én személy szerint a Tündérmese
Swapon lyukadtam ki, amit szívem csücske Megan Hicks és bűntársa, Mary Grace
Ketner követtek el. Tele volt a kalap nevekkel, és csak hat emberre volt idő,
de az én nevembe sikerült belehúzniuk, így aztán kiállhattam a színpadra, és
kaptam tíz percet egy tündérmesére. Mivel a blogon, ahonnan az egész Tündérmese
Swap ötlet indult (Fairy Tale Lobby), felmerült korábban Zál és Rúdábé
története Rapunzellel kapcsolatban, letekertem a sztorit tíz perc alatt,
kiemelve a legjobb részeket, és annak ellenére, hogy a Reader’s Digest verziót
kellett leadnom belőle, szerintem eddig ez volt a legjobb mesélésem ezzel a
történettel. Én nagyon élveztem, a közönség meg el volt ájulva tőle. Ki kell
dogoznom ezt a sztorit teljes hosszában, úgy nézem, nagyjából fél órás lesz ha
elkészül.
A swap után csoportosan elkocogtunk ebédelni, és közben
jót beszélgettünk. Csatlakozott hozzánk Lois is, ugyanaz a sárkányos mesemondó
nő aki négy éve a Northlands konferencián kirobbantotta a dobhártyámat amikor
felismert és felvisított. Idén megúsztam a visítást, de azért nagyon örült
nekem. A swapon egyébként egy orosz történetet mesélt arról, hogyan is
született meg Baba Jaga.
Ebéd után újabb kiscsoportok vártak ránk. Elsőként
betévedtem egyre, ami a skót vándor mesemondókról szólt, név szerint Duncan
Williamsonról, akitől nagyjából háromezer mesét gyűjtöttek be a folkloristák,
és sokan ideát még ismerték személyesen is, amíg meg nem halt pár évvel
ezelőtt. A nő aki az előadást tartotta leginkább a mesemondókkal kapcsolatos
személyes élményeiről mesélt, és arról, hogyan éltek és élnek ma a skót
vándorok, és milyen szerepet tölt be a mesemondás az életükben. Kicsit zenélt
és éneket is, de leginkább magnóról játszott meséket és balladákat. Ebéd uránra
pont jó előadás volt, hátra lehetett dőlni és elmerülni a hallgatásban.
A délután fénypontja a „Hagyományos mesék a modern
világban” előadás volt, ami a kiscsoport kategória ellenére megtöltött egy
előadótermet több mint száz emberrel.
Nem is csoda, négy hatalmas név sorakozott a cím alatt: Dovie Thomason
(blogomon sokszor Galamb Nagyiként szerepel), Charlotte Blake Alston (a fekete
mesemondók képviseletében), valamint Laura Simms és Diane Wolkstein, a New York
City díva-különítmény, mindketten híresek arról hogy hagyományos történeteket
mesélnek és gyűjtenek a világ minden tájáról. Diane magas és vékony, és tökéletes
nyugalomban álldogált fél lábon miközben barátságosan pislogott mindenkire (ki
gondolta volna, hogy a legutóbbi nagy projektje a Majomkirály…), Laura pedig
alacsony, dundi és színes sálakba csavarva suhan mindenhová a folyosókon. Ők
négyen arról beszéltek, milyen szerepet töltenek be a hagyományos történetek az
ő saját közösségeikben, és mit a szélesebb mesemondó közönség életében; hogy
miért van szükség rájuk és hogy miért hiányoznak nagyon sok mesemondó
rendezvényről. Most európai fejjel úgy gondolná az ember, hogy ez tipikus
amerikai probléma, de a kérdés ennél jóval összetettebb; el is rágódtunk rajta
egy jó darabig, és nagyon jó kérdések merültek fel olyan szokásos témákról,
mint az indián mesék mesélése vagy a hátrányos helyzetű népcsoportok történeteinek
„másolása”, egészen addig, amíg odakinn ki nem tört a vihar és be nem vágta az
egyik ablakot, minek köszönhetően feloszlott a tömeg. Én még kóvályogtam egy
sort a „nagyok” között, mindenkivel váltottam kedves és lelkes szavakat, aztán
elkocogtam a „fiatal” különítménnyel a szomszéd bárba vacsorázni. A pincérek a
rájuk szakadt két tucat ázott mesemondó láttán nem volt a helyzet magaslatán,
de azért csak sikerült másfél óra alatt jóllaknunk, és még épp időben
visszaérni az esti Slamre. A slamet kedvenc Kim Weitkamp-ünk vezényelte le, és
minden nagy NSN régióból húzott egy mesemondó nevet; mivel a „nemzetközi”
szatyorban csak hárman voltunk, és abból kettőt (Terrie-t és engem) úgy
félemlítettek be a bejáratnál, nagyon izgultunk, hogy Renée-re essen a választás.
Egyszerűen nem volt személyes sztorink amivel ringbe szállhattunk volna. És
lőn. Renée zseniális volt, egyébként, kanadai a csaj és arról mesélt, hogy
töltött egy éjszakát a Quebec-i jégszállodában.
Nem ő nyert, pedig megérdemelte volna. Mindenesetre mindenki nagyon jól
érezte magát.
A slam után bejött egy számunkra teljesen ismeretlen
fószer, akiről kiderül, hogy író, és Cincinnati város történelméről mesélt; az
előadásból az derült ki, hogy két testvér, akik egyébként az ük-nagybátyjai,
hogyan váltotta meg a világot innen a húszas években azáltal, hogy
forradalmasították a rádiózást, az autógyártást, a hűtőszekrényeket, és még
vagy fél tucat dolgot, amit nem tudtam követni. Nagyon klassz történelmi téma
volt, de a fickó nem volt mesemondó.
Éééés még mindig nem volt vége a napnak. Tízkor
elkezdődtek az esti (éjszakai) előadások – nem tudom miért kínozzák a
mesemondókat azzal, hogy este tízkor kell teljes lendülettel fellépniük. Az én
választásom egy borneói eposzra esett – és egyáltalán nem bántam meg. Egy apró,
fehér hajú hölgy álldogált mezítláb a szőnyegen, egy zsinóros mikrofont húzott
maga után amitől olyan volt a hangja mint egy régi rádió, de a sztori, amit
mesélt, és főleg ahogyan mesélte, mindenkit ledöntött a lábáról. Életemben nem
hallottam még borneói mesét, nem hogy eposzt, és Regina olyan végtelen
tisztelettel, alázattal, laza humorral és pontos részletességgel mesélte, hogy
meg kellett emelnem előtte a kalapom. Különösen, mert ő nem bennszülött, bár a
történetet a bennszülöttek engedélyével meséli, a nézőtéren meg ott ült Dovie
az Első Népek képviseletében. Regina lenyűgöző volt, teljes átéléssel adta át
az emberi érzelmeket, az előadás előtti és utáni beszélgetésekből pedig az is
kiderült, hogy halálosan rajong a sztoriért, és minden sorát imádja. Így kell
mesélni. Az különösen tetszett, hogy benne hagyta az előadásban azokat a
részleteket is, amik a mi számunkra furák, viccesek vagy értelmetlenek, és
rábízta a történet ritmusára és hangulatára, hogy megértsük és elhelyezzük
őket. Például amikor valakire azt mondták, hogy olyan a feje, mint egy virág,
az jól hangzott, de hamar rájöttük az arcjátékból, hogy azt érzik alatta, hogy
az illető ronda mint a bűn. Engem teljesen lenyűgözött a történet is meg az
előadás is; Regina felkerült a kedvenc előadóim listájára. Civilben végtelenül
aranyos, mosolygós kis nő, aki totál meglepődött, hogy ennyire nagy sikere
volt.
Újabb hét órám van aludni. Még két nap van hátra a
konferenciából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése