2008. február 5., kedd

A spanyol kistestvér

Végre-valahára, kisebb-nagyobb döccenők után megindult a mentorprogram is, és (dobpergés dobpergés) találkoztam az új öcsikémmel :)
Kata persze felkészitett lelkileg a tapasztalatra, de azért az iskolai ebédlő hangulata, ahol összegyűltünk, mégis kissé kaotikusnak hatott. Egy rakás gyerek rohangált és beszélgetett egymás hegyén-hátán, mi pedig, új mentorok, egy asztalnál ültünk, és néztük őket, próbálva megtippelni, vajon melyik a mi kistesónk... (nagyon vicces volt. "Az enyém lány lesz...." "Én fiút szeretnék..." hehe).
Romulus nagyfőnök eredménytelenül próbált uralkodni a káoszon; végül aztán felbukkant a hátam mögött egy eléggé megszeppent srácot terelgetve maga előtt: na ő volt az én spanyol kisöcsém :) Kezet ráztunk, bemutatkozott, azután lezöttyent mellém egy székre, és bátortalanul megkinált csokoládéval; nem az a beszédes alkat, legalábbis eleinte úgy tűnt. Szerencsére nem volt sok holtidő; az egész bagázs felvonult a tantermekbe, és nekihasalt a leckeirásnak. Öcskös azonnal közölte is, hogy állati sok a házija, szóval saját magáról első körben nem sokat sikerült kihúznom belőle. A matekleckét lezavarta két perc alatt (jóval azelőtt, hogy én magam megértettem volna, hehe) (szerencsére láthatóan nincs vele gondja). Útközben benézett az apja is (minden gyerek szüleit berendelték, hogy bemutatkozzanak az új mentoroknak) egy kézfogás erejéig; a többi páros ott ült körülöttünk a teremben, szép nagy volt a zsivaj.
(Akinek eddig kimaradt ez az infó: a mentorprogram tulképp olyan mint egy napközi, ahol minden diáknak személyre szóló "tanára" van, aki segit neki leckét irni, meg tanulni a dolgozatokra)
Azután jött a neheze: Öcskösnek 2 fogalmazást kell irnia holnapra egy olyan órára, amit Social Studies-nak hivnak (rég voltam középiskolás: van nálunk olyan hogy Társadalomtudomány óra?). Hát a feladatlaptól az én füleim is kettéálltak... (és ő mág csak 13 éves).
1. Feladat: egyoldalas cikk Hillary Clinton múlt hétfői beszédéről és a hozzá kapcsolódó politikai és gazdasági jelenségekről (felsőfokú rigóutcai szivassuk-a-népet kaliberű olvasmány) - erről kellett összefoglalást irni;
2. Feladat: esszé választható témában; 1 - az amerikai polgárháború gazdasági okai, 2 - egy adott bevándorló népesség hozzájárulása az amerikai kultúra kialakulásához, 3 - "Is War an Answer?"
Namármost, Öcskös másfél éve él az USA-ban (dominikai) és fél éve tanul angolul (úgy értem, fél éve jár csak angol nyelvű suliba, előtte kéttannyelvűs volt). Hát, akadtak kisebb problémák.
Viszont azt kell mondanom, jól jártunk egymással. Öcskös aranyos, szorgalmas, bár kissé csendes és félénk fiú; nem sok gondom volt a "kordában tartásával". Én meg nagyon is tudom, milyen angolt tanulni, plusz értem a spanyolt is, szóval amint rájött, hogy nem nézem hülyének, ha nem ért szavakat, és hogy a legtöbbet el tudom mondani neki az anyanyelvén, rögtön oldottabb lett a hangulat... közös erővel leküzdöttük a feladatot (vagyis ő küzdött, én csak rávezettem, hogyan tervezze meg az esszét); azután megkérdeztünk egy bennszülöttet, mégis mi a fészkes fenét jelentenek a cikkben a politikai kifejezések :P

1 megjegyzés:

  1. Nálunk is van társadalomtudományi óra. Ahol a diákok többnyire alszanak vagy egyezkednek a tanárral, hogy hagyja már békén őket. Értelme éppen lenne a dolognak, csak nálunk ezt senki nem veszi komolyan.

    H.

    VálaszTörlés