Csütörtök délután a kellemes meleg napsütésben kisétáltam a
városi parkba. Nem volt céltalan kirándulás: úgy döntöttem, három nap csend és
magány elég volt, ideje, hogy megtaláljam a helyi bandámat.
És lőn. Elmentem egy SCA edzésre.
Az SCA, azoknak, akik nem tudnák, Amerika verziója a
hagyományőrzésre. A név szó szerint Kreatív Anakronizmus Társaságot jelent, ami
nagyon találó egy olyan ország esetében, ahol sohasem volt középkor (vagyis
volt, de nem olyan, na.) Ez a lassan ötven éves, egész országra (és más
kontinensekre is) kiterjedő társaság szépen feldarabolta az USA térképét, és
sohasem volt, képzeletbeli királyságokat, hercegségeket és egyéb középkori
topográfiai elemeket teremtett. Jelenlegi lakhelyem, mint az Internetről kiderült,
a Középső Királyság alá tartozó Marche of the Marshes tartománya. Tentikus vagy
sem, valahol motoszkált bennem a gyanú, hogy ha instant baráti körre vágyom,
ott kell keresgélni, ahol a reneszánsz ruhák vannak.
Nem csalódtam.
Amikor megérkeztem a parkba, még csak egyetlen kocsi állt a
parkolóban, és két fickó éppen rapírokat, vívómaszkokat, bélelt kabátokat és
pajzsokat pakolt ki belőle. Valami azt súgta, jó helyen járok. Rögtön szóba is
elegyedtem velük, és vidám, feltétel nélküli barátsággal fogadtak. Egyikükről
kiderült, hogy történész-régész, és rögtön mg is volt az alaphangulat – nekik legalább
akkora lelkesedést okozott, hogy Magyarországról jöttem, mint nekem az, hogy
hurrálovagok! A fűben ülve néztem, ahogy vívtak, míg lassacskán elkezdett
szállingózni a csoport többi tagja is: az egyedülálló apuka teljes vértben, három
hirtelenvörös és beszédes tinédzser lányával; a cinikus, gyakorlatias íjász
csaj, a három (szintén beöltözött) kicsi gyermekét terelgető anyuka, a törékeny,
szőke, hihetetlenül energikus ékszerkészítő lány, a szókimondó
filozófushallgató, a közös albérleten osztozó háromfős szerepjátékos-társaság,
a csapat alfa tánctanár-nagyasszonya lila bársonyruhában, és még vagy három
tucat egyéb, hasonlóan érdekes és jópofa személyiség. Nem sokkal később
berobogott a hercegség bárdja is, motoron, ahogy kell, és kicsit nyöszörögve
rázta le magáról a bőrdzsekit – még száradt az új tetkó a hátán. A térdig érő
vasalt motoros csizmát viselő, félrevágott hajú punk csaj (aki leginkább a
Kölyökkutya névre hallgat) keményen kezet rázott velem, cigarettára gyújtott,
majd megtudta, hogy mesemondó vagyok, elhajította a cigarettát, és
visítva-tapsikolva ugrált körülöttem, azt kiabálva, hogy „még egy bárd! még egy
bárd!”
Igen. Otthon éreztem magam.
Amikor végül is mindenki körberajongott engem is és a másik
két újonnan érkezőt, megkezdődhetett a heti foglalkozás, ami kültéren vívást
jelentett, a szomszédos épületben pedig táncot. Én természetesen ez utóbbihoz
csatlakoztam kitörő lelkesedéssel és nagyjából két tucat lovaggal és hölggyel
együtt. Már legalább három éve nem táncoltam reneszánsz táncokat, de nem telt
sok időbe újra belejönni. Egy kicsit máshogyan táncolták némelyiket, mint mi az
MTA-nál, de fel lehetett ismerni őket, a zenéről és az alapokról. Táncoltunk
máltait, gatheringet, lovas-dobbantósat, és oficiale-t, amit ideát „dobd a
fehérszemélyt!” (toss the wench) néven ismernek. Ez utóbbi során az új srác
(aki valami katona lehet és nagyon meg volt illetődve) úgy elhajított hogy öt
méterrel arrébb estem talpra, mire a tánctanár odakiabált, hogy „a tánc neve az,
hogy dobd a fehérszemélyt, nem az, hogy állítsd a fehérszemélyt föld körüli
pályára!” Ezek után főleg angol és skót kontratáncokat roptunk, miközben a
sarokban a kézműves szekció tütüket varrt a fiúknak a hétvégi toledói beöltözős
versenyfutásra, hogy minél jobban megalázzák őket (a versenyfutás egyébként
viccesen hangzik, a nézők színes festékkel dobálhatják a futókat egész úton).
Amikor már kitáncoltuk a belünket, valaki odacaplatott a lejátszóhoz és
bekiabált, hogy „akkor most ezt még egyszer, hip-hopra!” És lőn. Meg kellett
állapítanom, hogy a banda a táncolás öröméért jár össze (legalábbis havonta
egyszer, táncos csütörtökökön, amik nem tévesztendők össze a vívós
csütörtökökkel vagy a kézműves csütörtökökkel, sőt még az édességkészítő
csütörtökökkel sem), és az autentikus háttérzene másodlagos szerepet tölt be a
komplett felszabadult bolondozás után. Amikor mindannyian lihegve kiterültünk
(főleg az a lovag, aki az utolsó kontratáncot két, a lábaira csimpaszkodó
négyévesével ropta végig), a banda testületileg felkerekedett, hogy vacsora
után nézzen. A törzshelyük egy helyi sport bár, ahol olcsóért lehet méregerős
fűszeres csirkecafatokat vásárolni, a gyerekek ingyen esznek, és senki sem néz
ki két tucat középkori cuccba öltözött egyént, amíg nem takarják ki a
képernyőről a focimeccset. Majdnem éjfélig üldögéltünk együtt, mialatt a csapat
végigkóstoltatta velem a bár ételkülönlegességeit, és jókat beszélgettünk
mindenről, ami éppen az eszembe jutott. Az est végeztével a lovagok
természetesen lovagiasan hazafuvaroztak.
Látom én már, ennek az lesz a vége, hogy felesküdöm a
Középső Királyság szolgálatára…
Ez a festékdobálós futás érdekelne.
VálaszTörlésMivel dobálják a csapatot? Festékes vizes lufival? Vagy valami komolyabb cucc pl. vödörből tempera?
Ja és a futball meccs alatt amerikai vagy európai focit értesz?
Színezett kukoricaliszttel, egészen pontosan :D
VálaszTörlésFoci alatt ideát csakis amerikai foci értendő, csak lusta voltam kiírni :D