Ebbe a kérdésbe, különböző kedves, értetlen vagy sértő formáiban, mindenki rendszeresen belefut, akinek a neve kapcsolatba kerül Amerikával. Amikor először utaztam ki egyetemre, sokan csak a fejüket csóválták: "De hát a mi oktatásunk jobb, mint az övék, nem?..." kérdezték, vagy, tapintatosabban, "És tőlük lehet valamit tanulni?...", vagy a határozottabbja egyenesen így: "De hát az amcsik hülyék, nem?"
Még azok is, akik az utóbbi kérdéssel nem értenek egyet (és tudják, hogy háromszáz millió embert nem illik egy kalap alá venni), fel szoktak tenni kérdéseket az amerikai oktatási rendszerrel kapcsolatban. Nekem is voltak ilyen kérdéseim. Egyrészt, igen, gyökeresen eltér a miénktől. Itt azonnal előre meg is jegyzem, hogy eddigi tapasztalataim szerint logikusabb is. Ide lőjetek. Most viszont nem szeretnék hosszabb eszmefuttatásokba bocsátkozni; az egészet csak azért hoztam fel, mert ma láttam valamit, amit meg szeretnék osztani.
A kedd reggeli óránk (ahol továbbra is lelkesen boncoljuk Jungot és keresztezzük a Doktorral ahol csak érjük) egy olyan osztályteremben van, ahol normális körülmények között általános iskolai töri- és társadalomismeret-tanárokat képeznek. Ennek következményeképp mindig tele van a terem oktatási segédeszközökkel, prezentációkkal, poszterekkel és a fontos tananyagok listájával. Ma reggel, amikor besétáltunk, egy rakat új poszter fogadott minket, amiken a tananyag lényeges pontjai voltak felsorolva, elsőtől ötödik osztályig (továbbra is általános iskoláról van szó).
A főbb pontok a teljesség igénye nélkül:
Első osztály
- Termékek és szolgáltatások, fogyasztók és termelők
- Tájékozódás és távolságok
- A kormányzat működése - törvények és szabályok
- Szavazás
- A kommunikáció formái és azok változása
Második osztály
- A technológia hatása a kultúrára
- Kultúrák együttélése közösségekben
- Munka, kereset, pénzforgalom - alapvető struktúrák
- Gazdasági rendszerek
- Import
- Kormányzat szerepe
- Törvényalkotás
- Állampolgárság
- Választások
- Önkéntesség
- Állami intézmények
Harmadik osztály
- Térképismeret és térképelemzés
- Nonprofit és civil szervezetek
- Globális problémák
- Térképismeret és térképelemzés
- Az információ forrásai
Negyedik osztály
- Függetlenségi Nyilatkozat
- Állami és helyi választások
- Állampolgárság
- Gyarmatosítás
- Időrend
- Elsődleges és másodlagos források
- Bill of Rights
- Hatalmi ágak
Ötödik osztály
- Gyülekezési jog és petíciójog
- Hitellel való vásárlás
- Amerikai kultúra elemei
- Kulturális folyamatok elemzése gráfok alapján
- Természetes erőforrások
Nem fűzök hozzá kommentet, lehet rágódni rajta.
2011. november 8., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Hát igen, az amerikai közoktatás alacsony színvonaláról szóló megjegyzések – az oktatás nyilvánvaló hiányosságai és hibái ellenére – egy alapvetően megalapozatlan sztereotípiát tükröznek. Egy területen viszont nagy bajok vannak, ebben mindenki egyetért: a szakmunkásképzés színvonala alaposan lehanyatlott, szinte lehetetlen valamire való fiatal esztergályost, hegesztőt, CNC maróst stb. találni. Ez szorosan összefügg (inkább okozatként mint okként) azzal, hogy az Egyesült Államokban gyakorlatilag megszűntek a termelő iparágak, a seprűnyéltől a merevlemezig bezárólag mindent Kínából vagy más távol-keleti országokból importálnak.
VálaszTörlésohh... vannak pontok amiket itt is be kellene vezetni... Persze átdolgozva ;)
VálaszTörlés