Hamar kiderült, hogy rossz címet adtak meg az iskolától; többször megálltunk útbaigazítást kérni, míg végül ráleltünk a pici intermediate iskolára a hegyek tövében (csak negyedik és ötödik osztály van benne). Nagyon fura felépítésű épület, egy kör alakú középső teret szenek körül kisebb körök, amik folyosókkal kapcsolódnak hozzá és egymáshoz, és a kisebb köröket további körök veszik körül, és a további körök közepén nappalik vannak, körben pedig nyolc-nyolc tanterem. Felülről biztos érdekesen néz ki, de belülről olyan volt, mint a knósszoszi labirintus, pillanatok alatt eltévedtünk benne.
A mesélést a tornacsarnokban tartottuk; első körben kétszáz ötödikesünk, második körben száznyolcvan negyedikesünk volt.
A problémák ott kezdődtek, hogy az iskola nem nagy tudta, mi az a mesemondás, viszont határozottan kérték, hogy az előadást kövesse valamiféle órai foglalkozás. Mi úgy tudtuk, ezt a tanárok fogják tartani; a tanárok meg úgy tudták, hogy mi (ezért nem szabad nagyfőnököt szervezni hagyni, hehe). Öten voltunk nyolc osztályra, és egyedül Marjorie készült tantervvel (ebből áll a szakdolgozata, mindig van nála néhány, ha mesélni megy). Együttes erővel elhatároztuk, hogy megpróbáljuk menteni a helyzetet, és közös erővel felül kerekedni a káoszon.
Először is: mesélés. Az ötödikesekkel kezdtünk; David nyitotta a műsort. Jó fej fickó, és szeretik a gyerekek, még akkor is, amikor nem bohóc; nagyon tudja, hogyan kell beszélni hozzájuk. A három bábu történetét mondta el (ha mér egyszer mesemondást tanítunk a gyerekeknek). Másodjára jöttem én; mivel Marjorie csillagos mesével készült, alkalmazkodtam hozzá, és Csaba királyfit meséltem. Szerintem eddig ez volt belőle a legjobb előadásom. Sikerült eltalálni a közönséget is meg a hangulatot is. Utánam jött Joshua az aranyhajú ikrek mesével; a sort Marjorie zárta egy cserokí legendával arról, hogyan született a Tejút. A sztori maga jó, de tíz perccel hosszabb a kelleténél, főleg utolsó mesének. Marjorie ragaszkodott hozzá, hogy csak és kizárólag ezt a történetet használjuk az órai munkához, amiből kisebb problémák adódtak, mert a gyerekek fele nem hallotta rendesen... (a tanterv egyébként nem volt mese-specifikus, és a gyerekek jó része a másik három mese iránt sokkal nagyobb lelkesedést mutatott, de hát ez van...)
Az előadás végeztével mindenki visszatért a saját osztálytermébe, mi pedig felosztottuk magunk között a nyolc csoportot, is cirkálni kezdtünk, magyarázva a gyerekeknek, mi is a feladat. Mindenki kapott egy lapot, amit négy részre kellett hajtani; a négy oldalra jegyzeteket írtak KI, MIKOR, HOL, MIT témában (rajzolhattak is). A lap másik oldalára felírták a mese első és utolsó mondatát (ezt ők találták ki) és közé jegyzeteket. Ezek után párokat alkottak, és egymásnak meséltek, majd elmondták a történetet még egyszer, most négyes csoportokban. Nagyon ügyesek és jó fejek voltak; értették, mit kell csinálni, nagyjából emlékeztek a történetre is (bár sokszor belekeverték a többi mesét, nem véletlenül) és élvezték a mesélést. A tanárok is jó fejek voltak, vették a lapot, és segítettek, ahol csak tudtak. Minden gyerek azt akarta tudni, mit keresek ilyen messzire Magyarországtól, és lenyűgözte őket, hogy mesemondást tanulni jöttem el idáig. Nincsenek vele egyedül.
A második órai munka nagyon jól sikerült - eddigre már tudtuk, mit kell csinálni, a gyerekek pedig egy évvel fiatalabbak és sokkal közlékenyebbek voltak. Mindenki két osztályt kapott; ide-oda ingáztam a kettő között, megcsodáltam a rajzokat, beszélgettem a gyerekekkel, magyaráztam nekik, hogy is működik a mesemondás. Itt történtek a nap legjobb fénypontjai.
Már az óra vége felé jártunk, amikor a lányok kézen fogtak és elhurcoltak a terem másik sarkába, hogy meghallgassam az egyik srácot, aki állítólag nagyon jól mesélt (de csak amikor a tanár nem nézett oda). Előadta az egész történetet, hangeffektekkel és gesztusokkal együtt, és olyan jól csinálta, hogy kisebb tömeg verődött össze körülötte, és mindenki gurult a nevetéstől; újra meg újra elmondatták vele a mesét, és beletették az összes olyan közös zajongást, amit Marjorie nem. Ösztönösen.
Egy óra elteltével a gyerekek úgy bántak velem, mintha mindig is ott lettem volna; nagyon kedvesek voltak, megdicsérték a fülbevalómat (Coyote vonyít a holdra), a hajamat, a csillagos pólómat, és mindenek felett az akcentusomat és a mesémet (többen ragaszkodtak hozzá, hogy inkább azzal a mesével akarnak dolgozni, mert az volt a kedvencük, és van benne kastély...).
Halálosan fáradt vagyok, de azt hiszem, ennyi glamour hónapokig ki fog tartani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése