2019. július 10., szerda

A három vásárfia (Ribizli a kulisszák mögött 10.)

A júniusi Könyvhétre jelent meg a Móra Könyvkiadó gondozásában a Ribizli a világ végén: Régi magyar népmesék mai gyerekeknek című kötetem, amely harminckilenc mesét tartalmaz a korábbi blogsorozatból. Mivel a könyv mesegyűjtemény (9 éves kortól ajánlott), és nem néprajzi forrás, a sorozat folytatásaként szerdánként a könyvben található mesék hátteréről itt írok a blogon. A mesék részletes forrásait a könyvben megtaláljátok.  



Erről a meséről is volt már egy bejegyzés a korábbi Feminista Magyar Népmesék blogsorozatban, itt.

Miről szól?

Három királyfi kilő három nyílvesszőt, hogy azok után induljanak el feleséget keresni. Sajnos azonban mindhárom nyílvessző ugyanannak a szomszéd királynak az udvarába esik - ahol csak egyetlen lány van. A király elküldi a legényeket, lássanak világot, és aki egy év múlva a legcsodásabb holmival tér haza, azé lesz a lány. A három testvér a hazafelé vezető úton találkozik, és mutatják egymásnak a szerzeményeiket: mindent látó szemüveget, hétmérföldes köpenyt, holtakat is feltámasztó narancsot. A szemüveggel meglátják, hogy a királylány időközben meghalt, így a köpennyel gyorsan odarepülnek, a naranccsal felélesztik - aztán összevesznek rajta, kié legyen a lány. Mivel lehetetlen eldönteni, ki segített a legtöbbet, a döntést magára a királylányra bízzák. A lány a legidősebb, szemüveges fiút választja (aki már régóta tetszett neki), mondván, hogy senki sem mentette volna meg őt, ha a királyfi nem látja meg, hogy baj van.

Hogyan készült?

Ennek a(z egyébként nemzetközi szinten nagyon népszerű) mesetípusnak a magyar népmesekatalógus mindössze három változatát ismeri - és ahogy a mesében is mindhárom varázstárgyra szükség van a királylány feltámasztásához, úgy én is mindhárom variánsból átemeltem néhány elemet. Nagyon tetszett a nyílvesszők kilövése - ez más mesékben, pl. A három arany nyílvessző címűben is előfordul - cserébe abban a történetben, ahol szerepelt, igazából három lánya volt a szomszéd királynak, csak  mindhárom királyfi pont a legkisebbet akarta. Szintén válogatás eredménye, hogy a gyógyító holmi egy narancs, amit meg kell szagoltatni a lánnyal, mert sokkal erősebb képet/illatot idéz fel, mint más mesebeli orvosságok. A lányra bízott választás a bukovinai székely változatból, Fábián Ágostonné mesemondótól származik.

Mitől különleges?

Ez a mese azért került a kötetbe, mert a dilemmájára való megoldás egyszerű, ám nagyszerű: meg kell kérdezni a királylányt, kihez akar feleségül menni. Mindig szeretem, ha ilyesmivel találkozom a népmesékben, mert ellensúlyozza azt a sok-sok történetet, ahol a lányt egyszerűen "kiérdemli" valaki. Az alábbi szekciót átmásolom a korábbi bejegyzésből:
Feminista szempontból a döntés szabadsága kulcsfontosságú dolog. Nem csak a népmesékben, de sokszor a való világban is szívósan kitartó hiedelem, hogy egy férfi "megérdemelhet" egy nőt (avagy fordítva): Ha elegendő mennyiségű ebédet fizet ki, elég koktélt rendel, elég ajándékot halmoz fel a küszöbön, elég rózsát küld, vagy elég kitartóan áll az ablak alatt a magnóval, akkor előbb-utóbb "kiérdemel" egy randit, egy csókot, esetleg egy egész kapcsolatot - a nőnek pedig "kötelessége megtenni ennyit," cserébe az odafigyelésért. A tény azonban az, hogy az emberi kapcsolatok nem pontgyűjtő akció alapján működnek. Nincs olyan, hogy bárki bárkit "kiérdemel". Akkor sem, ha megmenti az életét. Hálát igen, köszönetet igen, udvarias köszönő gesztust vagy akár ajándékot is - de kapcsolatot, intimitást, érzelmi közelséget nem lehet kikövetelni. Azt csak adni lehet, önként.
A királykisasszony tehát a saját kezébe veszi a sorsát, és azt a fiút választja, aki megtetszett neki. A "logikus" érvelést már utólag magyarázza hozzá, nyilván azért, hogy mindenki megnyugodjon a döntésében (pedig nem lenne kötelessége). Külön tetszik, hogy pont a szemüveges fiúra esett a választása: Van valami szimbolikus abban is, hogy egy problémát csak akkor lehet megoldani, ha valaki észreveszi, hogy létezik.

Érdekesség

Ahogy már említettem, ez a mesetípus nagyon népszerű a világ különböző kultúráiban. Eredetileg konkrétan kérdéssel végződik: Kié legyen a lány? Sok mesemondó azonban szereti levonni a saját következtetését, a mese végére biggyeszteni a saját megoldását. Így született meg több tucat különböző befejezés a világ körül: van, ahol a lány mindhárom királyfit férjül veszi (Spanyolország), van, ahol ki kell állniuk még egy próbát, hogy eldöntsék a versenyt (Fülöp-szigetek), van, ahol az a fiú kapja, aki odaadta a gyógyító gyümölcsöt, és így kincs nélkül maradt (zsidó variáns), sőt, olyan is, ahol a fiúk apja kapja feleségül a lányt, vagy ahol végül pénzt osztanak a királyfiaknak házasság helyett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése